Holding my seat. - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Holding my seat. - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Holding my seat.

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

05 Juli 2009 | Frankrijk, Limoges

Had ik dus een waanzinnig lang bericht getypt, valt internet opeens uit en is alles weg. En we ademen in en ademen uit, 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10. Hierbij dan poging twee.

Morgen ben ik hier alweer een maand. Het voelt alsof ik nooit echt gekomen ben en nooit echt gegaan. Dit is waar ik nu leef en dat voelt eigenlijk niet meer dan normaal. De dagen vliegen voorbij, veel mensen komen, een aantal gaan. Er is zon, af en toe regen. Kanoën en zwemmen in de rivier, meetings, keukenshifts, boeken lezen, rondjes lopen. Er is gelach en er zijn tranen, muren om tegen aan te lopen, spiegels om in te kijken, confrontatie, gemis, leven. Leven, vooral.
Het is goed om hier te zijn, niet altijd makkelijk, maar wel heel goed.
Vanmiddag trap ik als eerste af met koken voor 150+. Lead cook zijn is iets heel interessants. Een soort van de kar trekken zonder precies te weten waar de reis heen gaat. En iedereen gelooft in jou, vertrouwt op jou. Hoewel ik veel liever instructies volg dan geef en liever blind vertrouw dan wordt vertrouwen, is het goed om aan de andere kant staan. Het vergt uit mijn schulp kruipen, vertrouwen op mezelf, geduld en humor. Vooral humor, daar redt je de wereld mee.
Gelukkig werk ik met fijne mensen, voorzien de gene die wel weten wat ze doen me van genoeg advies en tips en hangt er een fijne sfeer. Motto van deze zomer: "Relax and work hard."
Oh yeah. Wegens chronisch tekort aan koks wordt het keihard buffelen deze zomer en vanaf vandaag (arrival day voor een programma) gaan we geleidelijk van 180 man naar 220, naar 270 en 300+ gedurende augustus. Ik zeg, laat maar komen. Ofzo, geloof ik.

Hoewel er van alles te vertellen valt over oude en nieuwe boeddhistische vriendjes doe ik dat wegens tijdgebrek maar even niet en moet je er maar vanuit gaan dat het geweldig is om ze weer te zien en spreken.
Wat namelijk misschien wel nog het vermelden waard is, is het volgende: Ik heb vorige week besloten de marathon van Amsterdam niet te lopen, heb zelfs mijn inschrijving al geannuleerd. Gek genoeg heeft dit niks te maken met blessures of het gebrek aan training, want ik loop hier praktisch elke dag en dat gaat wonderbaarlijk goed en pijnloos, maar meer met iets wat je onder "De tijd zal het leren" kan plaatsen. Ik geloof dat ik eindelijk iets begin te leren van alles wat ik probeer te leren, dat mijn kleine en grotere misstappen van de afgelopen jaar niet voor niets zijn geweest (wat dat zijn ze uiteindelijk nooit) en dat ik dan toch eindelijk eens wijze beslissingen ga maken. Geen marathon is er daar één van, en voor mij ook meteen een grote.
Streven, jezelf bewijzen, denken dat 42,195 km de weg naar het ultieme geluk is en dat pijn fijn is, was toch wel een beetje erg naïef. En nog naïever om daar een tweede keer in te trappen. Zo leuk is streven uiteindelijk niet en wat probeer ik nou precies te bewijzen, te bereiken? Juist. Been there, done that.
Geen marathon dus. Geen gestreef meer en in plaats daar van genieten van bomen, meren en natuur. Van lopende gesprekken, het ultieme relaxte gevoel van lopen zonder doel. Lief zijn, vooral. Lief zijn voor mezelf en voelen dat het leven zonder gekkigheden ook best mooi kan zijn.
En dat houdt ook meteen in dat ik óók besloten heb niet naar Nepal te gaan, in november. Het wordt tijd dat ik met een ongeplande toekomst leer om te gaan, want ik vind niks in het vooruitzicht hebben werkelijk beangstigend. Voorlopig ben ik nog even hier, maar daarna even geen ondernemingen meer. Gewoon thuis, bij de mensen van wie ik hou. Daar hoef ik de wereld niet voor over :)

Met liefde,
Anne



  • 05 Juli 2009 - 10:55

    I.M.:

    ach, en als je dan toch soms denkt dat pijn fijn is dan geven we je groot gelijk en knuffelen je wel zodanig dat...of natuurlijk niet zodanig dat. en als je dan toch nog eens de hill betreedt dan loop ik mee. en als je dan toch nog wel eens naar Nepal gaat, plakken we Vietnam, Buthan (wist je dat het landen daar op de gok gaat? mooie overwinning lijkt me dat) en Tibet er achteraan. en als dat allemaal niet gebeurt, lachen we keihard en genieten van alle tranen van geluk en zeker ook van het leven. dat nog eigenlijk wel het meest. want hoe dan ook ligt geluk achter iedere hoek en op advies ben ik daar eens gaan kijken, niet alleen achterom maar zeker ook niet te ver vooruit. dan blijven we weg van het donker of bedenken gewoon dat het licht aan kan. zo simpel is het tenslotte. in ieder geval nooit meer duisternis alleen. want in het donker is alles mooier en dat hoort waar te zijn. ik zeg het niet voor niets altijd. je weet of je weet niet en ik weet het.
    ofzo.
    amen.

    alle liefs en SAT AED,

    I.M., analoog/digitaal-geluksontvanger

    oja, met een spanddoek zullen we altijd wel staan. daar hoef je alleen maar de kleine voor te zijn.

    oja2. totaal niet relevant maar ik kocht gisteren de film 'Seraphine', moet je maar eens googlen ofzo en anders kijken we die wel eens zonder dat de plot je bekend is.

  • 06 Juli 2009 - 07:54

    Fredy:

    Lieve schat lief zijn voor jezelf is bijzonder moeilijk te bereiken voor onze familie we hebben het altijd veel te druk om het leven voor anderen fijn te maken maar ik blijf altijd proberen.
    Dikke zoen Frexxxxx

  • 07 Juli 2009 - 11:13

    Yommie:

    al weer twee dagen gewerkt, samen met pindo we landen zo zoetjes aan wel in de wereld van ff en snel en kun je en doe je enzo maar ik moet zeggen de dagen dechen choling hakken er diep in. we realiseren ons nu ook dat we eigenlijk gek zijn geweest om met de tijger in die toestand naar huis te gaan mar goed je weet niet alles van te voren gelukkig en we hebben nog engelen credit gehad dus... hoop dat de engelen voor jouw ook werken in en drukke hete zomer, en dat ze veel sla willen eten. leker koel. over het eten trouwens complimenten ik heb echt genoten hoor wat een heerlijke simpele smakelijke dishes
    wonen er al nieuwe boeddha's in onze tent, die krijgen zeker geen koffie, ze weten gelukkig niet wat ze missen. Dikke knuf vn je yommie

  • 11 Juli 2009 - 15:27

    Laura:

    Geen Marathon? Heb jij heel toevallig een babbeltje gehad met T. Koot? Anyway, ik zag net in mijn inbox dat ik berichtjes heb gehad op mijn weblog, en toen dacht ik: wat fijn! Erna dacht ik: waarom laat ik nooit een berichtje achter? Bij deze. Ik hoop dat Yvonne goed op je past en dat ze met trots verteld heeft dat ik mijn rijbewijs gisterochtend gehaald heb. Mochten Rick en ik nog geld/tijd overhebben als we uit Canada terugkomen dan ga ik heel graag bij je langs! Maar dat wist je natuurlijk wel.

    Nog heel veel plezier daar en ik blijf je weblog, waar dan ook ter wereld, lezen,

    Liefs Laura

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Limoges

Dechen Chöling

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2009

OM GATE, GATE

19 September 2009

Storm voor de stilte

08 September 2009

Een laatste dag.

06 September 2009

When summer ends

18 Augustus 2009

Het regent zonnestralen
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 133
Totaal aantal bezoekers 53725

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: