Storm voor de stilte - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Storm voor de stilte - Reisverslag uit Hoofddorp, Nederland van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Storm voor de stilte

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 September 2009 | Nederland, Hoofddorp

En jawel hoor, daar gaat ze weer. Over zes uur stap ik in de Thalys naar Parijs om daar een tweede trein naar Limoges te nemen, om daar opgepikt te worden door een bekend gezicht, om rond vijf uur morgenmiddag (of vanmiddag) thuis te komen, van huis. Ergens is het een vreemd gevoel om hier te vertrekken en te weten dat mijn spullen in een kast zullen staan, waar ik over een paar uur weer aan zal komen. Dat ik daar een bed heb, met mijn schoenen eronder, mijn foto's aan een muur en dat ik door mensen zal worden ontvangen die als familie zijn. Of nee, eigenlijk voelt dat helemaal niet vreemd. Het voelt goed.
Terug naar Dechen Chöling dus, maar dit keer niet om te koken of vriendjes te bezoeken. Dit keer kom ik voor de Dathün, Tibetaans voor 'one month session'. In de Shambhala traditie is de term Dathün veel gebruikt om de één maand durende intensieve meditatie groepsretraite aan te duiden. Groeps omdat we met een man of 40 zijn en intensief omdat er een uur of negen per dag gemediteerd zal worden. Lijkt me duidelijk.
Elke dag, 28 dagen lang, wordt om zeven uur gestart met meditatie en deze 's avonds rond een uur of negen weer beëindigd. Daarnaast worden de drie maaltijden, ontbijt, lunch en avondeten, in de Oriyoki-stijl geserveerd en gegeten, wat een contemplatieve beoefening is uit het (Japanse) Zen-Boeddhisme. Voor wie zicht iets bij dit feest voor wilt stellen raad ik zeker het filmpje aan onder deze link: http://www.youtube.com/watch?v=X6bSw9yUFY8&feature=related. Voor wie dat te ver gaat maar zich er toch een voorstelling bij wilt maken: Je hebt drie bowltjes, in elkaar passend, de grootste onder de naam 'Buddha Bowl' (waaruit alleen rijst wordt gegeten), die netjes in een soort zakdoek zitten opgeborgen. Bij elke maaltijd worden deze op een bepaalde manier uit de zakdoek gehaald, op een bepaalde manier van voedsel voorzien en dit wordt je vervolgens ook weer geacht op een bepaalde manier te eten (alles met chopsticks), schoon te maken en op te bergen. Tussen begin en eind van deze hele dans, want dat is het eigenlijk een beetje, zit zomaar een uur. Op rap tempo je bordje leegeten is er dus heel letterlijk en figuurlijk de komende maand niet bij (koffie trouwens ook niet, auw...).
Afgezien van buitengewoon veel uren op je kussen afgewisseld met loopmeditatie, wordt de dag ook nog gevuld met wandelingetjes (in stilte), een 'work period' waarin je ofwel wortels schilt, toiletten schoonmaakt en alles daar tussen in, teachings en discussiegroepen. Een vrij geroutineerd programma.

Welnu, gedurende deze maand is elke deelnemer vriendelijk verzocht 'functional silence' in acht te nemen, tenzij anders vermeld. Functional silence betekent zoveel als: alleen kletsen als je ook écht wat (zinnigs) te melden dan wel vragen hebt.
Is er ook een 'anders vermeld'? Ja zeker, de zo gehete ' Golden silence'. Op deze dagen wordt er helemaal niet gesproken en is iedereen dus in stilte. Meestal wordt de groep een aantal dagen achtereen in 'Golden silence gezet', maar dit hangt erg van de leraar af of, hoelang en wanneer. Wat mij betreft vanaf dag 2 tot dag 27, maar dat terzijde.
Wat betekent dit dus heel concreet? Dat jullie niks van mij zullen vernemen vanaf in ieder geval zondag tot 18 oktober. Ik laat mijn computer thuis, ga geen gebruik maken van internet, niemand bellen, slechts héél af en toe geruststellende smsjes naar het thuisfront sturen en hier en daar wellicht een brief versturen. Of te wel: zo min mogelijk communiceren met de buitenwereld.
Nu kun je je afvragen waar dit in vredesnaam allemaal goed voor is en of ik me enigszins realiseer waar ik aan ga beginnen, maar misschien is dat wel helemaal nergens voor nodig. Een mooi antwoord op die vraag heb ik niet, de juiste woorden om mijn gevoel te omschrijven ook niet en op dit huidige tijdstip de energie om een poging te doen, ook niet meer. Ga er vanuit dat ik niemand kwaad doe, het geheel ongevaarlijk is (nouja...) en ik vanzelf wel weer iets van me laat horen, met wellicht de antwoorden op één of meerdere vragen.
Ik zal wel nog even toegeven dat ik bij vlagen best een beetje bang ben. Dat het idee van geen tot zeer weinig communicatie met het thuisfront me soms heel onzeker en onrustig maakt. Dat ik niet altijd uitkijk naar het vooruitzicht van geconfronteerd worden met mezelf, gedurende een uur of negen per dag, 28 dagen lang. Dat de kans er best in zit dat ik van dat hele Oriyoki gillend gek ga worden. Dat ik nu al probeer te plannen wanneer ik kan ga hardlopen in een schema wat praktisch geen tijd overlaat voor andere activiteiten, en dat dat me ook onrustig maakt. Dat ik zeker weet dat ik 'activiteitontwijkendgedrag' ga vertonen, gezien mijn nog al vurige verlangen naar een gevoel van vrijheid en 'ik bepaal zelf wat ik doe', wat in de regel niet goed samenwerkt met een door anderen gemaakt schema, waar je je aan dient te houden. En toch wil ik niets liever dan straks die trein nemen om eraan te beginnen en weet ik in mijn gekke hart en hoofd, dat het een waanzinnige ervaring worden zal en het belangrijk voor me zal zijn. We zullen zien.

Bij deze groet ik U en jullie, hou ik alles en iedereen stiekem in mijn hart wanneer je niet in mijn hoofd behoort te zijn en zeg ik tot de volgende keer. Maak er wat moois van, lieve mensen, en tel de zegeningen.

Met liefde en nog altijd een glimlach,

Anne :)




  • 19 September 2009 - 10:13

    Mamsje:

    we hebben anne weer op de trein gezet. de steward van de Thalyss kent me al!! dit schrijf ik nu niet voor anne, want die silentst voorlopig. ben erg trots dat ze dit avontuur aangaat en zelfs een beetje jaloers.ze is blij vertrokken en ik heb het privilege om haar zo nu en dan te contacten. met andere woorden: jullie kunnen mij bereiken als het voor haar belangrijk is!
    lieve mensen: tot over een maandje dan!
    else

  • 19 September 2009 - 11:39

    Roos:

    dit lees je waarschijnlijk pas weer over een hele tijd;p....maar iig succes met niet communiceren komende tijd

    liefs,
    roos

  • 21 September 2009 - 07:32

    Fredy:

    sterkte schat heel veel liefs xxxxxx

  • 22 September 2009 - 11:14

    Laura:

    Jou wijze woorden verbazen mij elke keer weer, en het is onmogelijk ze te overtreffen in een reactie. Het enige wat ik je wil zeggen is dat ik ontzettend geniet van je web-log en elke dag even aan je zal denken, wie weet ontvang je dat wel... ;)

    Alleliefs,

    Laura

  • 27 September 2009 - 11:45

    Yommie:

    Het risico nemend dat je dit echt niet leest ziet of wat dan ook: Veel heeeeeel veeeeel stilte en liefs gewenst met enorme ruimte tot je zelf, en de wereld die nu even buiten gesloten is. Er zijn tal van spreuken en inzichten die een beschrijver ervan onstervelijk maken, beleef en beschrijf verder al je ontmoetingen en bezigheden en je geeft mensen moed en zicht. Mij in elk geval. Tot na Dathun. XXXXX dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Hoofddorp

Dechen Chöling

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2009

OM GATE, GATE

19 September 2009

Storm voor de stilte

08 September 2009

Een laatste dag.

06 September 2009

When summer ends

18 Augustus 2009

Het regent zonnestralen
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 267
Totaal aantal bezoekers 53749

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: