Women Empowerment - Reisverslag uit Bangalore, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Women Empowerment - Reisverslag uit Bangalore, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Women Empowerment

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

22 Juli 2012 | India, Bangalore

Ik zit in mijn stamkroeg en sta op het punt om ruzie te maken met een mede westerling die hier met een misselijk makende hoeveelheid arrogantie de bediening rond commandeert en afzeikt. Ik kan er bijzonder slecht tegen als er denigrerend met vrouwen om wordt gegaan (met mensen in het algemeen eigenlijk), iemand zich superieur waant en zich denkt te kunnen gedragen als een übermensch. Mijn bloed gaat koken als mannen in pak, druk bezig met een iPhone of Blackberry en fashion zonnenbril, een ander de les gaan lezen en met stalen gezicht het onmogelijke eisen. Ze met vrouwen omgaan alsof het een minder soort betreft, ze van hun intelligentie niet overtuigd zijn en ze hen voor het gemak als emotioneel labiel beschouwen. Zo'n type zit momenteel dus links van mij en als er nog één onbeschofte opmerking uit zijn mond komt, ga ik daar met mijn 166 en vrouwelijke geslacht mooi op af. Want, beste man, zo gaan wij dus niet met elkaar om. Geen enkel recht heb je om die schattige meisjes die ook maar gewoon hun werk doen, het gevoel te geven dat ze niks voorstellen en niks zijn. En, laten we wel wezen, als je even uit het raam kijkt dan zie je links van je een man op de grond liggen naast een berg vuil en rechts in de verte een moeder met een kindje die enkel kan dromen van dat voor jou te koude kopje warme chocolademelk. Ik zou het dan ook bijzonder op prijs stellen als jij je gewoon gedraagt, je eens iets verder kijkt dan het scherm van je mobiel lang is en je deze tent (na het geven van een hele flinke fooi) verlaat. Hoewel niet heel aardig misschien, hoop ik stiekem ook dat je iets heel onschuldigs maar wel vervelends krijgt, en daarvoor een nachtje in zo'n heel mistroostig ziekenhuis moet gaan liggen, op zo'n veel te hard bed zonder kussen en dan uren moet wachten tot er eens iemand naar je komt kijken. Niet omdat ik graag wil dat je pijn lijdt, maar omdat ik wil dat jij je realiseert dat jouw geld noch status je aan het einde van de dag geen haar beter maakt dan ieder ander mens. Dat je geluk niet koopt, liefde niet afdwingt en wat voor jou vanzelfsprekend lijkt, dat niet altijd hoeft te zijn. Omdat ik wil dat jij je, als is het maar voor heel erg even, beseft hoe gezegend je bent met het feit dat jij het niet bent die daar op de stoep ligt, of met een kindje op je arm om eten vraagt. Rest mij niets anders dan je nog een hele fijne dag te wensen en hopelijk tot nooit.
Zo.

Voor wie het nog niet duidelijk was, van onrecht en discriminatie word ik baldadig en zeker wanneer dat mijn eigen soort betreft. De mooie, ontroerende, bijzondere en goedgezinde mannen op deze aarde zal ik niet ontkennen (jij bijvoorbeeld, pap), maar het zijn toch voornamelijk vrouwen in mijn leven naar wie ik op kijk en voor wie ik het diepste respect heb. Het zijn mijn twee oma's, mijn Tante Ilse, mijn moeder en nog zoveel anderen die ik zorgen voor en houden van tot een ware kunst zag verheven, die in hun hart nog altijd ruimte hadden voor plus één en me net dat ene konden geven, wat niemand anders kan. Voor de vrouwen wiens naam ik draag, wiens foto ik elke ochtend begroet en een ieder die me op wat voor manier dan ook wist en weet te raken, wil ik zijn en wil ik heten en nooit verloren laten gaan wat ze mij hebben laten zien. Heel enthousiast ben ik dan ook over mijn komende tripje naar Mysore (een stad vier uur verderop), waar wij vanmiddag naar toe gaan om een aantal dagen een 'Women Empowerment' project te bezoeken. Sinds de introductie die we in Maastricht kregen van Dr. Roopa over het project, en het besef dat er in de wereld nog zoveel vrouwen zijn die geen enkele status of respect genieten, is mijn interesse gewonnen voor deze tak van sport. Wellicht dat ik het tot mijn levensmissie maak om voor gelijke rechten te strijden en vrouwen die nooit vrijheid hebben gekend, het hen te geven in de vorm van op z'n minst educatie en een gevoel van zelfrespect. Daar gaat mijn hart nou van kriebelen… :)

  • 22 Juli 2012 - 06:32

    Pinda:

    Zeg....die mooie tijger....toch niet in de achtertuin?? Girl power..okee, maar dit gaat me dan weer te ver!! Love you...muchos ...

  • 22 Juli 2012 - 09:32

    Queen Bee.:

    lastige zaak. ik denk dat we geen onderscheid in gender moeten maken. ga je enkel vrouwen helpen dan erken je in feite dat die soort hulpbehoevend is; het allemaal niet zelf kan; labiel is. volgens mij is de vrouw een meer complex wezen dan de man en om gelijkheid te bereiken zouden vrouwen meer mannelijk moeten kunnen denken en handelen. met mannelijk bedoel ik wat men jaren geleden heeft bestempeld als mannelijk. omdat de mens blijkbaar de drang heeft alles in een hokje te plaatsen. wat is er mannelijk aan de karaktertrek competitief zijn terwijl er zat vrouwen zijn die dat ook zijn? wat doen mannen in de zorg als zorgen iets vrouwelijks is? in de eerste plaats is het noodzakelijk dat een vrouw zelf wil vechten voor een gelijke positie en behandeling, maar niet alle vrouwen willen dat. en zolang deze vrouwen en andere mensen op de aardkloot in hokjes blijven denken uit gemakszucht of minderwaardigheidsgevoel zal het heel lastig zijn om het onderscheid in gender te niet te doen. nog te zwijgen over het Queen Bee fenomeen. in wezen zou elke vrouw zich eerst als Queen Ber moeten gedragen. laten zien dat je zelf geen verschil ziet tussen jezelf en mannen en tot slot zullen deze Queen Bees zich kunnen verenigen en tot collectieve actie overgaan. welnu, veel dapperheid daar nog en wat een famtastisch dekbedovertrek zie ik daar! liefs en een knuffel voor die tijger

  • 22 Juli 2012 - 10:32

    Yommie :

    mensen: mannen vrouwen, vreemd eigenlijk he zo verscheiden, zo veel verschil en toch soms ook weer niet.
    ik stond onder mijn douche te genieten van die warme stroom water over mijn hoofd en realiseerde dat ik snak naar die rust die momenten van meditatie.
    al die verhalen van al wat je ziet voelt proeft en ruikt dat neem je alleen waar als je de rust vindt in jezelf. ik ben bere blij dat je die verhalen kan schrijven en beleven je doet het mooi meis. en ik, ik geniet mee van je reis en verhalen en beleving.
    fiets met 30 potten en pannen zandschoon een vrouw met kind . en ach tussendoor ja een tijger. moet kunnen toch.

  • 22 Juli 2012 - 10:34

    Yommie:

    oh nog heel even dit.:XXXXXXXXXXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 53755

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: