Van mens tot mens - Reisverslag uit Bangalore, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Van mens tot mens - Reisverslag uit Bangalore, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Van mens tot mens

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 Juli 2012 | India, Bangalore

En ik kon het niet laten om te denken "Waarom? Waarom nog?", toen we een afdeling op kwamen waar in zielige bedjes, zielige kinderen lagen. Ik kon het niet laten om te denken "Haal me hier weg", en "Dit kan niet waar zijn", toen we op blote voeten de ruimte betraden waar nieuw leven ter wereld komt. Waar moeders op hoop van zegen zo ongecompliceerd mogelijk bevallen, omdat elke extra handeling/behandeling/medicijn ze zo maar eens hun laatste geld kan kosten. Ze zo maar eens hun toekomst af kan nemen en dwingt tot bedelen op straat, met op hun linker arm dat kindje en rechts de opgehouden hand. Ik kon het niet laten om na elk bezoek aan een ziekenhuisje, gezondheidscentrum of basisarts mijn handen flink met desinfecterende zeep te wassen, om terug te deinzen als iemand me een hand wilde geven, om te vrezen voor TB, dengue of malaria. Ik kon het niet laten om te denken "Zij liever dan ik" als we met artsen spraken, zusters en andere spelers op dit toneel. Om me hulpeloos en machteloos te voelen bij de aanblik van wel honderd moeders met honderd baby's, geduldig in de rij voor een vaccinatie, pleister of consult. En te weten dat het zo verschrikkelijk weinig uitmaakt, want het zijn er zo onvoorstelbaar veel. Ik kon er niks aan doen dat ik me superieur voelde, dat ik me groter en sterker en rijker voelde. En het ergste nog, dat ik me zoveel meer mens voelde dan zij.

Ik wil geloven dat iedereen gelijk is, niemand van nature slecht, dat we gelijke kansen moeten hebben, dezelfde rechten, hetzelfde respect. Ik wil geloven dat iedereen begrijpt wat liefde is, omdat we het, al was het maar heel even, gevoeld hebben, gekregen hebben. Dat iedereen weet hoe het voelt om op te staan en blij te zijn dat je nog leeft. Wat het is om ergens naar uit te kijken, je te verheugen, nieuwsgierig te zijn. Ik wil geloven dat datgene wat ons mens maakt, ons allemaal tot mens maakt en niemand dat ooit afgenomen wordt.
Maar sinds ik hier ben, twijfel ik juist aan al die dingen. Gelijk? Gelijk is hier niets meer dan een woord en een concept, een idealistische gedachten over hoe het zou moeten zijn. Zoals een van onze begeleiders zei: "In India wordt onderscheid gemaakt tussen alles waar je ook maar enigszins onderscheid in kan maken". Man of vrouw, geen/laag/gemiddeld/hoog inkomen, wel of niet ziek, wel of geen psychische stoornis, de kast waarin je geboren bent, stedelijk of platteland, wel of geen educatie, wel of niet hoger opgeleid, wat je moeder doet, waar je vader vandaan komt, getrouwd of alleen, hoeveel kinderen je hebt, je huidskleur, je taal, je sterrenbeeld. Verzin het, en het heeft gevolgen
voor je status, toekomst en rol in de maatschappij. En ga dat maar eens veranderen.
En dat menselijke, dat is ook zoiets. In de afgelopen dagen had ik zo vaak het gevoel dat niemand hier iemand is, dat ik aan mijn eigen identiteit ging twijfelen. Wie ben je nog in een stad met miljoenen boven op elkaar, in een land met 1,3 miljard, waar iedereen 'same same but different' is en vooral zijn eigen zaakje moet zien te redden. Hoe kun je niet op gaan in de massa, anonimiseren, zelfs dehumaniseren als er zoveel zijn en er zo weinig ruimte is om te leven en te zijn? Het is volstrekt onmogelijk om telkens weer geraakt te worden door andermans leed, armoede en pijn, puur omdat een hart zoveel gevoel niet aan kan. Het mijne in ieder geval niet. En dus krimpt je wereld in, loop je met blik op oneindig de bedelaars voorbij, doe je net alsof de smekende blikken van halfnaakte kindertjes je niet raken en focus je je, hoe kan het ook anders, op jezelf, jouw familie, jouw vrienden. Dat is namelijk allemaal nog net te overzien en te begrijpen (en soms zelfs dat niet eens). En opeens begin ik een beetje te snappen wat een Tibetaan me drie jaar geleden probeerde te vertellen, toen hij me op een weg terug naar mijn thuis in McLeod Ganj aansprak en ondervroeg. "What is the most important thing in your life?" had hij me gevraagd, en toen ik daarop antwoordde dat dat mijn familie is, werd hij boos. "You are so selfish!" zei hij, en ik schrok daar van. Egoïstisch? Ik?! Ik begreep hem niet, begreep niet dat hij mij niet begreep, en heb sindsdien regelmatig aan dat gesprek gedacht. En nu begint het me een beetje te dagen, in ieder geval dat het waar is dat ik niet om de hele wereld geef, hoe graag ik dat ook zou willen. Dat ik slechts aan een selectief groepje mensen mijn hart en ziel durf te geven, en het overgrote deel op ruime afstand hou. Dat ik van heel erg veel mensen eigenlijk helemaal niet wil weten hoe het met ze is en waarom, bang ben voor hun verdriet. Daar ben ik niet trots op, maar is wel eerlijk. Menselijk vooral. Maar misschien dat ik door de jaren heen wel meer ruimte weet te vinden voor zij die in mijn ogen al zo verloren zijn, zo kansloos zijn, zo ver van mij en mijn wereld vandaan staan. Al kan ik nooit iets voor iemand hier of waar dan ook betekenen, je bestaan zal ik nier meer ontkennen. Ik zal je aankijken en misschien, als is het maar voor heel erg even, laten voelen dat je er bent en ik je zie. Van mens tot mens.

P.S. Een aantal foto's, uitleg volgt!

  • 14 Juli 2012 - 13:18

    Sjerty:

    hallo Anne, je mag wat meemaken daar in India. Door je verhaal zie ik de beelden voor me, heel indrukwekkend. Het regent hier in het zuiden van Nederland, al dagen en toch ben ik na het lezen van je verhalen blij dat ik in dit Nederland woon. Misschien ook egoistisch maar ook eerlijk.

    groetjes
    Sjerty

  • 14 Juli 2012 - 19:48

    Ruth:

    Mooi, je woorden. Het is wel heel wat zeg om met zon land, en dan ook nog de immense realistische maar niet te bevatten gezondheidszorgprobelemen te maken te krijgen. 99% van de abortussen meisjes.. Tsjee, en je eigen ervaring; de ruimte voor je familie maar de massale niet menselijke benadering van een massa vol ellende. begrijpelijk, niet leuk om te merken waarschijnlijk met je boeddhistische principes. Maar wel eerlijk! Goed geschreven, ben benieuwd naar je komende ervaringen. En ik wens jou en Janice Messick ( ken ik redelijk goed ook van Gezondheidswetenschappen ) veel sterkte, kracht en plezier toe. Liefs, Ruth

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 251
Totaal aantal bezoekers 53711

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: