The sound of silence - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu The sound of silence - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

The sound of silence

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

19 November 2008 | India, New Delhi

Over een uur of 15 gaat mijn 10daagse stilte in. Hoe dichterbij het komt, hoe harder ik er om moet lachen. Geen muziek, geen contact, geen gezing, geen gedans, geen wandelingen, al helemaal geen geren (allemachtig, wat mis ik dat!), geen intiem oogcontact. Samengevat: niks behalve jezelf en je eigen gekke gedachten.
Ik heb al een aantal mensen ontmoet die na dag 2 of 3 hard weggerend zijn. De stilte werd ze iets te stil, of de waarheid iets te hard.

Om verwarring te voorkomen even iets meer duidelijkheid over mijn opkomend avontuur:
Van 20 tot 29 november neem ik deel aan een programma dat 'Introduction to buddhism' heet en gegeven wordt in een centrum dat Tushita heet. Tushita ligt een paar honderd meter boven mijn huidige verblijfplaats en met een goed halfuur lopen zou je er moeten komen.
Het programma bestaat uit teachings (ik vind les zo schools klinken) over het boeddhisme en een paar uur mediteren per dag. Dat alles onder het genot van... van niks eigenlijk. Je staat op om 6 uur, mediteert, ontbijt, krijgt 2 uur les, een uurtje yoga, mediteert, luncht, doet klusjes, krijgt een uurtje les, mediteert, eet avond (avondeet?), mediteert en gaat lekker slapen. En dat alles in stilte, gedurende 10dagen.
Ik zie alle jaloerse blikken van jullie al voor me.

Maar zonder gekheid, het lijkt me toch wel weer een hele bijzondere ervaring. Zo verg je het uiterste van jezelf en loop je 42 kilometer, zo ga je 10 dagen proberen om zo min mogelijk energie om te zetten. Verder hou ik helemaal niet van uitersten, hoor.
Ohja, gedurende die 10 dagen dus geen teken van leven. Ik smokkel wel heel stiekem me mobiel mee naar binnen om mijn paps en mams van geruststelling te voorzien, maar de rest zal moeten vertrouwen op het feit dat hier vanzelf weer een paar woorden verschijnen. Dat je het even weet.

Lieve mensen, wees allen gegroet en tot de volgende keer maar weer!

P.S. Heb ik net even mijn tickets voor mijn volgende trip (of nee, voor mijn trip na mijn volgende trip) geboekt. Hahahah. Overigens wel in Europa en maar 5 dagen :)
P.P.S. De wereld is mooi!

  • 19 November 2008 - 12:15

    Roos:

    heeeel veel sterkte dan die 10 dagen...moet dr niet aan denken om zo lang mn mond te houden, want ik hou van praten...maarja wie weet zie/vind/hoor je daarna wel de verlichting(zoiets heette het toch, of wast nou wat anders?? verlichting was in ieder geval die ene periode bij geschiedenis, maar heette dat ook niet zoiets als je wat bereikt bij boedisme??oke dit klinkt wss nogal btje dom;p) heel veel succes!!

    kus

  • 19 November 2008 - 12:24

    Ego I.M.:

    uhm...wat mij betreft hoe dichterbij alles komt, hoe dichterbij ook je terugkomst komt..dus alles prima. al is dat weer heel egoïstisch. uhm...tja...ik hoop van harte dat je niet gek wordt. volgens mij zou ik in een dikke psychose raken maar goed dat ben ik. alhoewel ik stilte ook wel mooi vind. en je doet natuurlijk ook nog klusjes die voor afleiding zorgen..okee ik herstel mijn woorden. meer dan prima idee, die 10 dagen, niet alleen omdat je terugkomst dichterbij komt, maar ook gewoon nouja gewoon. nu ik dit gezegd heb wil ik mij niet verantwoordelijk stellen voor jouw eventuele gekte. wel wil ik mij ter beschikking stellen als nazorg:p want mijn liefde voor gekken is misschien wel groter dan de 'normale' mens...en je was al geen 'normaal' mens en dat is weer positief bedoelt en dus zal ik hoe dan ook voor 'nazorg' zorgen.
    goed...ik geloof dat ik mijn mond beter kan houden en nu beter al aan de stilte meewerken want dit is weer onzin enzo. ofzo.
    denk aan de dichterlijke mantra's!
    en wat betreft die 10 dagen geen woorden...dat moet ik kunnen overleven...want als er iets is dan merk ik dat snel genoeg wel door een teken van God of Boeddha of allebei.

    hou je meer dan zeer haaks!
    I.M.HHVVV
    TA en daarna


  • 19 November 2008 - 12:29

    Myrt:

    Oei nu gaat het er toch echt van komen.. spannend! Ik zou dat net als Roos ook echt niet kunnen denk ik. Maar ik ben er van overtuigd dat jij dat kan! Dus waag het niet hier voor de 30 november iets te schrijven :p Want jij bent een doorzetter en gaat niet gillend wegrennen na 2/3 dagen. Jij overleeft 42,5 km in 4.44 minuten. Ach man wat is dan 10 dagen in stilte. Eitje toch? :p Nu ben ik sterk in dubio wat ik liever zou doen...miss wel de marathon, nee dat bestaat niet...of toch?
    In ieder geval zal ik zoals altijd maar nu nog een beetje extra aan je denken. Als je je telefoon meeneemt, zal ik je via sms bemoedigende woorden toesturen. Je hoeft niet te antwoorden (want dat mag niet) alleen te ontvangen (mag ook niet, maar als men zich aan alles houdt wat niet mag is de lol er gauw af :p) Kort samengevat: sterkte, succes, veel plezier alles wat je maar nodig hebt. Het zijn maar 10 dagen, slechts 240 uur :O ;)
    x Myrt (+ een ik plet je bijna fijn knuffel)

  • 19 November 2008 - 13:33

    Jone Boon V. Ochssee:

    sssssssssssssst
    effe rust. Ik kom snel met een volgend bericht.

    sssssssssssterkte

    Jone

  • 19 November 2008 - 15:44

    Erica:

    Ik weet niet of ik dat vol zou houden 10 dagen van alles niks, maar wel weer een uitdaging.
    Je leventje zit zo vol verrassingen!
    Sterkte de anakomende dagen en ik wacht met smart weer op nieuwe verhalen.
    En pas op het wel stiekum je ouders bellen....spannend.
    Tot over 10 dagen.

    Liefs eer

  • 19 November 2008 - 17:21

    Tante Carla:

    Hey Anne,

    Kijk dagelijks uit naar je berichten.
    Het gaat dan nu toch gebeuren voor je 10 dagen volkomen op jezelf aangewezen.
    Het zal hier dan ook 10 dagen stil zijn.
    Maar uh. 2 uurtjes les?? hoe moet ik me dat weer zien??
    in gebaren taal,film, dia's or whatever.... haha
    Nou ik wens je heel veel succes en hoop dat je na die 10 dagen je stem nog herkend.

    Liefs van ons allemaal
    dikke doei en een kus natuurlijk

    PS en oppassen dat je net in jezelf gaat zitten klessebessen..

  • 19 November 2008 - 18:32

    Roon-EI:

    annne! :)
    al je verhalenn, zoo hee hoeveel jy allemaal doet en meemaakt, eg betrekkeiljk mooi en masterlijk vind ik allemaal! respect, & heel veel suc6 met 10 stilte dagen :| woooot lijkt me moeilijk!!
    ciaoo ciaoo
    liefs, rony

  • 19 November 2008 - 21:18

    Maria:

    Hoi Anne, 10 dagen niks zeggen, WAT EEN RAMP, lijkt me dat. Ik zou het al gillend opgeven na pak em beet een dag!!!! Meid, ook dit ga jij gewoon doen, appeltje eitje. Veel succes (of sterkte) Dikke zoen, Maria

  • 19 November 2008 - 21:50

    Yommie :

    ja je weet ik heb altijd wel wat te kletsen met je, dus dan gaan we dat 10 vette dagen ff niet doen, je mams moet het dan maar aanhoren, in de auto naar de MB. En die sound of silence tja dat is voor mij een bridge over troubled water, om in die tijdgeest te blijven, dat ga ik eg nie volhouen dus als jij dat redt dikke 10 met griffel, en ik ben benieuwd waar de stilte je mee naar toe neemt, en wat het voor je doet en betekent? Wie weet een idee om in te voeren in ons dagelijks leven al is het maar een paar uur per dag of zo. Ga ervoor, en denk aan jezelf. dikke kus van je yommie

  • 20 November 2008 - 15:42

    Gerjo En Nelma:

    Hey Anne,
    Wat een uitdaging 10 dagen in stilte leven!!
    Weet zeker dat het je gaat lukken.
    We horen wel van paps en mams hoe het met je gaat.
    Heel veel succes en kijk alweer uit naar je volgende berichtjes.
    Dikke kus van Gerjo en Nelma.

  • 20 November 2008 - 21:41

    Laura:

    Anne, je bent NU stil! Of kijk, nu ik dit schrijf ben je stil, want de 15 dagen zijn ingegaan. Het is donderdag de 20e November in NL, een dag met regen en met nauwelijks bijzonderheden, maaaar .. als JIJ dit leest dan ben je uitgezwegen! Dan mag je weer knuffelen met alles wat los en vast zit, oogcontacten maken, schreeuwen, prachtig zingen .. !

    haha, okee, nu even zonder gekkigheid. Echt mega knap dat je zoiets kan, áls het gelukt is maar daar twijfel ik eigenlijk niet aan. Anne + falen = onmogelijk. Heel flauw van die mensen dat je geen internet mag/mocht hebben, want nu kan ik 10 dagen niets lezen en zó erg is internet nou toch ook niet? (a)

    Ik wens je alle liefs,

    KNUFFEL (bijna een echte),

    Laura

    P.S. Stom dat ik niet meer kan verzinnen om te schrijven, la prochaine fois, belooft =)

  • 28 November 2008 - 15:30

    Henny En Jone:

    Laatste dag Anne,
    hoop dat de 10 dagen goed en "rustig" zijn verlopen. Goede reis gezond en wel weer terug, we horen het snel want je zult wel heeeel veeeel te vertellen hebben. Oant Sjenn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Dharamsala deel I

Recente Reisverslagen:

14 December 2008

Is ze weer

11 December 2008

We zijn er bijna, we zijn er bijna!

09 December 2008

In het hol van de leeuw

08 December 2008

So long, vaarwel

07 December 2008

Tashi Delek!
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 53705

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: