Lieve mensen - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Lieve mensen - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Lieve mensen

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

18 November 2008 | India, New Delhi

Ik vind alle reacties die ik krijg echt buitengewoon prachtig en hartverwarmd. Ontzettend leuk en bijzonder dat er zo wordt meegeleefd en gedacht, dat maakt deze reis misschien nog wel mooier.

Als ik soms nadenk over mijn doen en laten in het afgelopen jaar, moet ik er eigenlijk wel om lachen. Koken en mediteren in Frankrijk, me de ... werken in een appelboomgaard, even een marathon lopen in New York en daarna gewoon door naar India. Al die dingen zijn eigenlijk zo snel gegaan en hoewel ik me zeker wel bewust was van mijn ondernemingen, vond ik het nooit zo'n big deal. Of nouja, ik besefte me denk ik niet hoe bijzonder het was dat ik de gelegenheid had om al die dingen te doen.
Wat ik over al mijn ondernemingen vooral wil zeggen, is dat ze nooit alleen gemaakt of gedaan zijn (support is de halve reis) en ik betrekkelijk veel mensen dankbaar ben voor het mogelijk maken ervan. En uberhaupt gewoon het feit dat ik in staat ben om al die dingen te doen. De waardering voor en mijn gezondheid en mijn welvaart en mijn onderwijs en mijn familie en mijn vriendinnetjes en mijn hele leven zoals het tot nu toe is geweest, groeit hier eigenlijk met de dag.

Het gaat dus goed met me, misschien zelfs wel beter dan ooit, ook al is niet alles hier een groot feest en mis ik zoveel mensen Missen heeft uiteindelijk ook wel wat, als je het vooruitzicht hebt ze snel weer te zien.
Maar goed, dan nu het verhaal over Anne en de 15 hoopvolle ogen.

Er zitten hier meerdere organisaties die door vrijwilligers kunnen bestaan. Een daarvan is Lha en dat is dan ook de gene waar ik Engels kan komen kletsen.
Elke dag is er van 4 tot 5 Conversation Class en gister ging ik daar voor het eerst heen. Om 5 voor liep ik binnen en mocht ik even in de bibliotheek wachten. Op een gegeven moment werd ik door een vrouw geroepen en naar een kamer geleid. De deur gaat open en daar zitten 15 (volwassen) Tibetanen, in een kringetje, me hoopvol aan te kijken. Vluchtig keek ik de kring rond en dacht 'Waar is de blanke?'. Verassing! Dat was ik. Weer een typisch voorbeeld van 'Anne waar ben je in godesnaam mee bezig???'.
Maar goed, je houdt je groot, neemt plaats in de cirkel en stelt je voor en laat vervolgens iedereen zichzelf maar voorstellen, want dat neemt meteen weer een minuut of 20 in beslag.
Uiteindelijk ging het uur eigenlijk best snel en had ik er achteraf wel een goed gevoel over. Na de voorstelronde hebben we voornamelijk over Tibet gepraat. Over hun mooie herinneringen daar, hoe ze de toekomst zien, wie er nog familie heeft, legale papieren enzo meer. Voor mij zeker heel leerzaam, en ik hoop voor hen ook. Wat erg mooi is om te zien, is dat ze zo vastberaden zijn om te leren. Met hun instelling was mijn Hageveldcarriere op z'n minst een lachterje geweest.
Om 5 uur ging er een bel die het einde van ons geklets aanduidde. Stuk voor stuk bedankten ze me en hoopten allen tot een volgende keer. Zeer zeker, en dan praten we over iets leuks!

  • 18 November 2008 - 11:45

    I.M.:

    ik voeg allerwijst toe aan het rijtje wanneer je weer terug bent!
    ik denk dat kort maar krachtig nu even goed is. voor je het weet, wordt het weer een krabbel van hier tot daar.
    wat wel mooi zou zijn...dat als ik al mijn woorden aan elkaar zou plakken er een touw ontstaat van heel wat kilometers lang en dan klim ik uit mijn raam en dan volg ik het touw. en klim ik en klim ik. met mijn al zo sterke armspieren helemaal naar daar. als dat eens zou kunnen. en vervolgens glij ik dan zo weer langs de woorden naar beneden. en dan wacht ik daar tot de lichtjes van mijn hart weer fonkelend te zien zijn in mijn ogen als ik jou, de allerliefste en allerdapperste weer aanschouwen mag.

    zo zie je maar weer dat mijn woorden altijd naar uitwijding zoeken.

    hou je haahaahaahaahaaks!

  • 18 November 2008 - 18:10

    Myrt:

    Wederom mooi gezegd! Ik stuur je dit keer even een mail, dus nu is mijn reactie niet zo lang :( Wat leuk dat je die Tibetanen zo'n plezier doet en het zelf ook nog leuk vindt! Goed bezig zou ik zeggen. Hoewel ik het af en toe lastig vind me voor te stellen hoe het daar bij jou is, schrijf je zo levendig dat ik er wel een beeld bij heb. Zou het best leuk vinden om een paar daagjes op bezoek te komen. Al dan niet glijdend langs een lint van woorden (mooi gezegd I.M.) Liever nog stap ik in het vliegtuig en daar weer uit. Tsja ik kan het me helaas niet permiteren. Maar meer details over hoe het met mij gaat zal ik je even mailen. Dikke kus

  • 19 November 2008 - 08:15

    Lama:

    Marsman, oude bikkel van me!
    Onwijs leuk om al je verhalen te lezen hoe je het daar doet! Petje af! Uiteraard geniet de hele familie Lama mee, ze vinden het allemaal leuk.
    Ga vooral door met zo schijven, we kijken uit naar elk berichtje!

    Geniet ervan meis, ik ben onwijs jalours!

    Liefs Lama

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Dharamsala deel I

Recente Reisverslagen:

14 December 2008

Is ze weer

11 December 2008

We zijn er bijna, we zijn er bijna!

09 December 2008

In het hol van de leeuw

08 December 2008

So long, vaarwel

07 December 2008

Tashi Delek!
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 53722

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: