The practice of Patience - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu The practice of Patience - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

The practice of Patience

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

17 November 2008 | India, New Delhi

Sinds ik hier ben, leef en adem ik boeddhisme en Tibet. Met die twee dingen sta ik op en met die twee dingen ga ik naar bed. Voor iemand met intresse in Boeddhisme en de mensheid wat dat betreft een waar genot.

Twee dagen geleden keek ik 's avonds in Lhamo's cafe de film 'Kundun'. Kundun betekent Dalai Lama in het Tibetaans en gaat dan ook over het leven van de Dalai Lama. Vanaf het moment dat hij gekozen werd (en ook hoe dat gebeurden) tot en met zijn hoop om ooit terug te keren naar Tibet. Een prachtige maar ook hele verdrietige documentaire. Met tranen in mijn ogen liep ik naar 'huis' en de nacht voelde nog nooit zo eenzaam. Wat kan ik doen? Wat kan ik doen? Wat kan ik doen?
Het antwoord op die vraag kwam vandaag, denk ik. Of in ieder geval een deel van het geheel.

Vanohtend liep ik voor het eerst naar de Public Liberary, gelegen naast het gebouw waar de Tibetaanse regering in belanginschap is gevestigd. Daar kun je van maandag tot vrijdag 'lessen' volgen over het boeddhisme en filosofie.
Ik registreerde me en volgde vervolgens het geluid van Tibetaanse gebeden. Aarzelend keek ik door de deuropening, toen een vrouw me wenkte en naar het kussen naast haar wees. Ik ging zitten, luisterde en keek aandacht naar wat er gaande was.
Op een soort van troon zat een Lama in zijn gewaad, de leraar van de lessen. Naast hem een vrouw, om zijn wijze woorden naar het Engels te vertalen.
Elke morgen wordt er geopend met gebeden, wat men chanten noemt. Dat ken ik van mijn tijd (tijden) in Dechen Choling en hoewel het vast wat wazig klinkt en het de eerste paar keer ook zeker was, kan ik het nu best waarderen. Het heeft iets magisch, iets vredigs en ook wel meditatiefs. Je bent je op dat moment heel bewust van waar je bent en wat je doet, ook al begrijp je de tekst of zelfs de taal niet.
Na een minuut of 15 begon 'onze' Lama te spreken (in het Tibetaans) en vertaalde de vrouw naast hem op mooie wijzen zijn woorden. Het topic was 'The practice of patience'. Een reden waarom ik van boeddhisme hou, is omdat het eigenlijk zo simpel en aards is. Het geeft handvaten en antwoorden op vragen die mij dag in dag uit bezighouden. Dat wil overigens niet zeggen dat het gezegde ook makkelijk in praktijk kan worden gebracht.
Een paar dingen uit zijn les die ik het opschrijven waard vind (in het Engels overigens, want in het Nederlands gaat de kracht verloren, vind ik):

The practice of patience is not to get upset. Think of everything as an arrow and a target. Whatever happens to you, happens because you set up the target. The cause of every harm you may experience lies in your own actions of a previes time.
(Simpel gezegd: what goes around, comes around).
Three ways to practice patience:
- Think of everything as an arrow and a target.
- Feel compassion and love for those who harm others or theirselfs. Don't get upset, don't fight back.
- See yourself as the student and the one who harms you as your teacher. Experiencing harm is the biggest oppurtunity to pratice patience.

Duidelijk, doch zeer moeilijk in de praktijk. Toch is het goed, in ieder geval voor mij, om dit soort lessen te horen. Er is altijd wel iets dat blijft hangen en hoe meer ik lees en hoor, hoe meer de viceuze cirkels waar ik soms al jaren in verkeer, verloren gaan.
Hoewel ik de les opzich al genoeg stof tot nadenken vond, was de weg terug zo mogelijk nog leerzamer.
Een Tibetaan, die de les ook had bijgewoond, liep vlak achter me op mijn weg terug en sprak me aan. We raakten in gesprek en hij vuurde de ene vraag na de andere op me af. Wat me erg raakte ging ongeveer zo:

"What is the most important thing in your life?"
Na een korte stilte antwoordde ik:
"My parents, my family."
"You're so selfish!"
Met verbazing keek ik hem aan. Selfish? Noem me alles behalve selfish, alsjeblieft.
"How can that be selfish? I don't understand."
"You say that the most important thing in your life, is your family. That is selfish. It's selfish to only care about those people. Why not care about others, why not care about the whole world?"
"But I didn't say that I only care about them. I do care about the world. I'm here because I care! It's just that they are the closest to me in my life and that's why I care about them the most."
"That is still selfish."

Verloor ik toch bijna mijn geduld, met deze fijne man die het right on the spot op de proef stelde. We discussierden nog een tijdje verder en hoewel die een zeker gevoel van boosheid en verwarring in mij getriggerd had, kon ik ons gesprek wel waarderen. Vragen zoals deze laten je op z'n minst nadenken. Waarom kan ik het bijvoorbeeld echt niet hebben als iemand me egoistisch noemt? Wat betekent dat?

Eenmaal boven (de bibliotheek bevind zich zeker een halve kilometer beneden waar ik gevestigd ben) namen we afscheid en zeiden 'tot de volgende keer'. Ik kijk er stiekem best naar uit om hem opnieuw te spreken. Alleen al omdat hij me vragen stelt met de intentie er een goed antwoord op te krijgen en er vervolgens wat van te vinden.
De eeuwige student zal ik zijn, met hem en de hele wereld als mijn leraar.

P.S. Het verhaal van: "Anne stapt een kamer binnen waar 15paar hoopvolle ogen op haar gericht zijn."
en andere spannende avonturen volgen, uiteraard!

  • 17 November 2008 - 15:49

    Roos:

    zo hoor dat het in ieder geval wel goed met je gaat:) klinkt wel een beetje ingewikkeld al die uitspraken hoor! voor de meeste uitspraken is wel wat te zeggen alhoewel ik het niet overal mee eens ben...vooral het verhaal over selfish vind ik wel interessant..ik kan nu in ieder geval zeggen dat ik ook selfish ben:p alleen kan me dat niet zoveel schelen want familie en vrienden zijn toch echt de belangrijkste dingen voor mij in het leven.

    maar goed...heel veel plezier en hersenen (om over al die dingen na te denken;p) toegewenst!!!

    xx roos

  • 17 November 2008 - 15:58

    I.M.:

    en toch vraag ik mij dan af...waarom die vervelende kerel van een conducteur het zo lelijk moest brengen. de gekke geest met de plastic tassen zal er dan wel om gevraagd hebben om 35 euro meer voor deze treinreis te betalen. terecht ook. dan had ze maar naar haar vijfde persoonlijkheid moeten luisteren of diep in haar tassen moeten voelen. maar die breezersletjes dan. pardon voor het taalgebruik. dag in dag uit stappen zij zonder vervoersbewijs in. worden betrapt. roepen zo onderdanig als de hoeren op de wallen 'ooh echt meneer, ik heb mijn verkeerde portemonnee mee' of een andere smoes. en voor hen wijkt het kwaad. terwijl ze overspelig zijn, roken, mensen zonder geblondeerd haar en korte naveltruitjes niet in hun waarden laten, stelen en wat niet. maar goed nu ben ik zelf ook de meest bevooroordeelde mens op aarde.
    dus laat ik mijn mond verder maar houden. ik waak van binnen wel over de gekken.

    best wel betrekkelijk hip dat je zulke conversaties met die naar het schijnt (eerst zien dan geloven:p nee hoor) mooie mensen hebt. en dat je er maar wijzer van wordt. dan hoef je niet te gaan studeren ook!;) en dat je er maar zekerder van wordt en nog mooier dan je al bent.
    hou je haaks en de vlam is weer aan het dansen!
    de vlam in mij trouwens dag en nacht. daar heb ik dan weer geen kerk voor nodig.

    alle liefs en veel geluk en nog meer mooie gesprekken en kijk niet achterom!

  • 17 November 2008 - 16:37

    Tante Ilse:

    Lieve kind, ik hou van jou! Hoop, dat je niet zweverig gaat worden. Blijf met beide benen op de grond. Het christelijk geloof heeft ook goede kanten, als je je erin wil verdiepen.Tot een volgende keer,voorzichtig met je contacten.!!!! Veel liefs en xxxxxxxxxxxxTante Ilse.

  • 17 November 2008 - 17:49

    Myrt:

    WOW ik denk dat jij zojuist de Tibetaanse Socrates hebt ontmoet. Wat jij omschrijft klinkt precies als een Socrates gesprek :p Oei nu denk ik iets teveel aan die maffe filosofieleraar Jan Daan
    Slechte associatie.
    Maar wat ik dus eigenlijk zeggen wil, (ja soms schrijf ik nogal chaotisch ik weet het sorry daarvoor) wat super mooi wat je daar allemaal meemaakt. Dat zet je wel even heel erg aan het denken en doet je je eigen leven relativeren. Dat effect heeft het zelfs op mij als ik jouw verhaal lees. Anne wat ik verder je nog even op het hart wil drukken, is dat je niet teveel aan jezelf moet gaan twijfelen, want je bent een hartstikke lief en goed mens die heel veel doet voor anderen, heel zorgzaam en hartelijk tegen haar medemensen is! Onthoud dat alsjeblieft goed! Jij kan in je eentje niet in één keer de wereld beteren. Die wereld bestaat nou eenmaal uit een hoop associale kut gieren (sorry voor mijn woorden) en daarnaast een handjevol eerlijke, aardige, dappere mensen. Van die laatste soort ben jij er zeker 1! Ik heb enorm veel respect voor wat jij op dit moment doet. geniet van al die levenservaringen! Ik blijf je missen, sorry kan het niet helpen. (mijn moeder komt nu binnen en zegt dat ik jou de hartelijke groeten moet doen van haar, dus bij deze) Blijf daar tussen al die Tibetanen je mannetje staan. (rare uitdrukking :)) En blijf vooral ook Anne, want dat is een fantastisch mens!
    Alle liefs,
    Myr T

  • 17 November 2008 - 19:19

    Tante Joyce:

    Lieve Anne,
    Een heel indrukwekkend verhaal hoor, ik weet zeker dat als jij over een paar weken weer hier in Hoofddorp rondwandelt, je een heel andere kijk hebt op alles. Als iemand mij die vraag had gesteld dan had ik zeker hetzelfde geantwoord als jij, daar is helemaal niks mis mee ook al vindt die "persoon" van wel. Het is allemaal zeer interessant daar maar laat je niet gek maken hoor!!! Ik wens je nog een hele fijne en leerzame tijd en kijk goed uit please, we willen je wel weer heel terug zien!! Kusjesxxx

  • 17 November 2008 - 21:43

    Yommie:

    Kijk een tibetaan is ook niet werelds, het eeuwenoude indiaanse spreekwoord zegt: verbeter de wereld en begin bij jezelf, en dat is precies wat jij doet, je begint bij jezelf. en je moet ergens beginnen, het is dan ook wel erg hoog in de bol als je gelijk weer de most important hebt als de ganze wereld.
    anne ik ben trots op je, en vind dat je een dapper meisje uit de polder in de wereld bent en maak alsjeblieft je eigen ontdekkingstocht, en ik denk echt dat je het goed doet, en goed bezig bent dat was al hier en ook in la palma en ook in new york en nu weer. ik lees met plezier en bewondering wat je meemaakt. maar ook deze tibetaan was op jouw pad, en je weet alles is ergens goed voor. dus bewandel met jezelf je pad, en verwonder je over de mensheid, want iedereen doet ertoe.

    dikke knuf je yommie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Dharamsala deel I

Recente Reisverslagen:

14 December 2008

Is ze weer

11 December 2008

We zijn er bijna, we zijn er bijna!

09 December 2008

In het hol van de leeuw

08 December 2008

So long, vaarwel

07 December 2008

Tashi Delek!
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 188
Totaal aantal bezoekers 53713

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: