I love Tibetans - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu I love Tibetans - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

I love Tibetans

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

15 November 2008 | India, New Delhi

Mijn nieuwe douche is koud en mijn nieuwe bed is hard. Toch ga ik er niks aan doen, want ik voel me al zo allemachtig Donald Trump met mijn blanke huidje.
Volgens mij hadden ze vandaag weer een blik zwerfers open getrokken, want ik kwam ze werkelijk waar overal tegen. Ik vind het zo moeilijk om gewoon door te lopen en te doen alsof ze er niet zijn. Mijn nieuwe oplossing is als volgt: ik geef er twee per dag ofwel voedsel ofwel wat geld en de rest loop ik met blik op oneidig voorbij. Gister kocht ik een zak rijst en pak melk voor een vrouw met een babytje en zei haar dat het de eerste en laatste keer is. Ze was me uiterst dankbaar en elke keer als ik haar nu tegenkom lacht ze vriendelijk naar me en bedankt ze me. Dat is er dan in ieder geval weer een minder die mijn hart lastigvalt.

Het is vandaag prachtig weer, een graad of 25 en een lekker zonnetje. Heb een hele tijd op het dak van Lhamo's cafe gezeten en gekletst met haar broer en andere werknemers. Tibetanen zijn betoverend, magisch, zacht, hartelijk, vriendelijk, dapper, maar dan ook echt heel dapper, en ik hou van ze allemaal. Het is onbegrijpelijk dat zo'n mooi volk al ruim 50 jaar gemarteld, vermoord en bezet wordt door Chinezen. Mensen sturen we naar de maan, maar een land bevrijden is onmogelijk.
Even een snelle samenvatting van Lhamo's (vrouw, ergens in de 30, 2 kindjes) leven:
Ze leefde met haar familie in Lhasa, de hoofdstad van Tibet, tot ze op 15jarige leeftijd besloot dat ze moest vluchten. Ze gaf zichzelf 1 jaar de tijd om erover na te denken en zou na dat jaar vertrekken als ze er nog steeds hetzelfde over dacht. Het jaar ging voorbij, de situatie verslechterde, en dus besloot ze om te gaan.
In haar eentje, als 16jarig meisje, maakte ze de levensgevaarlijke tocht van Tibet naar India, over de Hymalaya. De tocht, die normaal twee maanden duurt, kostte haar zes maanden. Hevige sneeuwstormen, zware onderkoeling, ondervoeding en het gevaar voor de Chineze politie waren daarvan de oorzaak.
Toen ze uiteindelijk hier in McLeod Ganj aankwam, werd ze opgevangen door Tibetanen. Een jaar heeft ze in het ziekenhuis gelegen, ze verloor zes tenen door de ernstig onderkoeling, maar ze leeft nog en dat is het enige wat er voor haar toe doet. Jaren later legde een van haar vier broers dezelfde tocht af en werden ze hier met elkaar verenigd. Hun overige familieleden wonen, als ze nog leven, nog steeds in Tibet. Contact met ze opnemen is hoogst gevaarlijk, door de Chinezen die het land domineren.
Maar ze leven nog, ze leven nog, en dat is het enige wat er voor hen toe doet.

Hoewel hun verhalen stuk voor stuk gruwelijk en schrijnend zijn, kennen ze geen zelfmedelij. Wat ze wel kennen is de hoop dat Tibet ooit bevrijd zal worden en hun volk na veel te veel jaren weer in vrijheid kan leven. En dat is iets waar niet alleen ik, maar de hele wereld iets van zou moeten leren.
Ik ben hier nu vijf dagen, maar alle mensen die ik tot nu toe heb leren kennen zitten al in mijn hart en ik voel meer dan ooit dat ik, dat wij onze ogen niet mogen sluiten voor het leed van deze mensen. Wat te doen is een moeilijke vraag, maar ik denk er zeker over na.

  • 15 November 2008 - 12:36

    I.M.:

    jeetje..wat een dikke gieren toch die Chinezen! ik zal Liam opvoeden als een degelijke Chinees en dan wordt hij een soort Hitler maar dan een goede zeg maar..en dan moet hij al die gier-Chinezen tot inkeer laten komen! wel zonder geweld en dat soort dingen. misschien door socratische gesprekken. dat is het plan dat ik tot nu toe dan heb. jij komt vast met een beter plan. en reëler.
    dapper zoekt dapper dus ik weet zeker dat die meer dan zeer dappere Tibetanen ook meer dan zeer van jou houden. wie immers niet van zo'n dapper klein meisje!
    ik had gisteren een date met Myr T en die had heel lief welkomstbordjes gemaakt want ze stond bij de trein waar ik uit zou komen dus nu ben ik ook eens ontvangen! en jij was er ook al was het dan niet lijfelijk. (woorden van de Myr T(H)).
    goed.
    alle liefs en meer dan dat en wat enzo.

    p.s. vanaf 1 januari ben ik officieel van theaterwetenschap verlost.
    p.p.s. ik mis je.

  • 15 November 2008 - 16:14

    Yommie:

    wat een verhaal he, jeeeeezzzzz maar wat is nou het wezenlijk belangrijkste wat we kunnen behalve luisteren en geloven, je weet pleeg wil doen, wat is er aan te doen, die chinezen bewerken, hogerhand inschakelen, dalai lama en president van amerika, balkenende, merckel,sarcozy, ach noem er een paar
    het is afgelopen jaar een beetje geescaleerd maar nu......
    Ja de wereld staat op zijn kop. economie rules en dat betekent alles geoorloofd in naam van het geld WHY????? Ik ga denken en dan doen, maar wat?????? voor nu dikke kus XXXXXX

  • 15 November 2008 - 19:03

    Laura:

    Anne.
    WOW.

    Mijn oppaskindje van 3 zet soms haar handen in haar zij, kijkt me aan en zegt bloedserieus: 'Jij bent écht cool'. Bij deze Anne: jij bent écht cool. Sorry dat ik nu pas je weblog voor het eerst lees, Yvonne was me weer eens voor en Dubai heeft z'n tol geeist met huiswerk inhalen. Jij maakt momenteel zoo veel mee en dat is je ook onwijs gegund. Ik hoop van harte dat je narigheid bespaard blijft, en wie weet sla je wel een heerlijke 'I love Tibetans' Tibetaan aan de haak. Grapje.
    Vond het zeer jammer dat ik je niet kon uitzwaaien. Tot de tijd dat je weer terug bent lees ik je weblog aandachtig, en zal ik trouw reacties plaatsen.

    Het ga je goed en geniet met volle teugen,

    Allerliefs Laura

  • 15 November 2008 - 22:51

    Sarah:

    Jij maakt gewoon in 2 maanden meer mee als ik waarschijnlijk de rest van mijn leven. Het lijkt me heel moeilijk, al die mensen te zien die je graag wilt helpen maar wat kan je doen?
    Laat het ook een beetje van je afglijden...ik vind het heel nobel dat je er iedere dag 2 een beetje helpt, als iedereen dat zou doen zou de wereld al een veel mooiere plek worden.

    Ik sprak Pia trouwens nog...ze dacht dat jij Thomas op ging zoeken in Tibet?? :P Tibetanen heb je in ieder geval al wel gezien..dus wat dat betreft had ze wel gelijk.

    Ik denk aan je,

    Liefs

  • 16 November 2008 - 10:34

    Myrt:

    Wow wat een verhaal.. ik ben er even stil van en weet niet zo goed wat ik moet zeggen. Jij beleeft nog eens wat daar! Ik hoop van harte voor al die lieve mensen die je daar ontmoet, dat de wereld ooit een beetje mooier wordt en dat iedereen gewoon kan zijn wie die wil zijn.
    Ga jezelf niet schuldig voelen ofzo tegenover al die mensen /zwervers. Jij kan er niks aan doen dat zij zo moeten leven. En als je er elke dag een paar uit het blik gelukkig maakt, ben je al meer dan zeer goed bezig!
    In ieder geval denken wij hier aan je. ZOals onze geliefde I.M. al schreef hadden wij een date waar jij ook was, niet lijfelijk, maar toch je was er. Het was heel gezellig vond je ook niet ;-)
    Ik hoop je snel weer een keer te spreken en anders iets van je te lezen! Mis je!
    Dikke kus XXX

  • 16 November 2008 - 17:09

    Yommie Again Met PS.:

    Eigenlijk heb ik er over nagedacht en vind dat je goed bezig bent, je doet een druppel op de plaat met het helpen van 1 of 2 of misschien wel 3 of meer mensen kinderen of dieren maar je doet er toe en dus doet dat er ook toe, en dat is wat het is: HET DOET ER TOE>
    Weet je het leed van de wereld ..... maar elke kleine geste is er 1 en dat telt, we zijn in elk geval bewust van de problemen en stoppen niet altijd onze kop in het zand> dus wij en dus ook jij doet er toe,. keep up the good works annes angelworks, never mind Nou voor vandag weer genoeg overpeinzingen ben druk met je mar hou van je en dus doet het er toe. dikke kus en hou je haaks zoals i.m zegt.

  • 16 November 2008 - 18:39

    I.M.:

    woeii en ik ben het weer helemaal met yommie eens dat jij er toe doet. en goed doet. ga zo door!
    alle liefs van jouw allergrootste fan.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Dharamsala deel I

Recente Reisverslagen:

14 December 2008

Is ze weer

11 December 2008

We zijn er bijna, we zijn er bijna!

09 December 2008

In het hol van de leeuw

08 December 2008

So long, vaarwel

07 December 2008

Tashi Delek!
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 130
Totaal aantal bezoekers 53730

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: