Ver weg - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Ver weg - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Ver weg

Door: Een blanke westerling

Blijf op de hoogte en volg Anne

13 November 2008 | India, New Delhi

Het duurt zeker 1,5 dag, maar dan heb je ook wat. McLeod Ganj, gelegen in Upper Dharamsala, is mijn nieuwe verblijfplaats voor de komende maand.
Een verslag van de reis hier naar toe:

De vlucht naar Delhi bedroeg bijna 7 uur en duurde voor mijn gevoel erg lang. Geloof dat er zo'n 700 mensen in het vliegtuig zaten, waarvan het overgrote deel Indiers. Sommigen keken naar me en het was dan overduidelijk dat ze dachten: "Wat komt die nou weer doen?". Een apart volk, als je het mij vraagt.
Eenmaal aangekomen in Delhi begon de gekte en was ook de eerste angst een feit. We moesten een formulier invullen en die afgeven bij een of andere lachebekje van de ambassade. Toen doorlopen naar de bagageband, die er betrekkelijk primitief uitzag. Ik hoopte en bad dat mijn koffer tussen de overige 700 zou zitten en gelukkig zag ik hem na een goed kwartier. Opluchting, hoor.
Vervolgens begin ik grote fout nummer 1 door richting exit te lopen. Ik kwam door een deur en liep moederziel alleen door een gangpad met aan weerszijde nog al veel Indiers. Binnen no time kwamen er vervelende taxi mensen naar me toe en met een atitude waar ik bijna zelf van schrok, hield ik ze nog net op afstand. Snel aan een ander lachebekje gevraagd hoe ik bij de domestic terminal kwam (daar moest ik heen voor de vlucht naar Dharamsala) en rechtsomkeerd gemaakt. Ik werd meteen de transfer bus ingeloost en dat vond ik wel zo prettig. Eerste indruk van Indiers: eng, vooral de mannen, en stuk voor stuk een nogal onbetrouwbaar gezicht.

Het tripje naar de domestic terminal, zo'n 30 minuten verderop, was op z'n minst apart. Het gebied had iets weg van een wederopbouwend oorlogsgebied, inclusief wilde honden, sneue gebouwen, mist, oh nee, smog en hier en daar een verdwaalde Indier.
Aangekomen bij de terminal begin ik fout nummer 2: voor niets gaat de zon op, en eigenlijk ook wel nummer 3: vertrouw nooit een Aziaat (aldus Tante Ilse). Er kwam een uiterst vriendelijke man op me af, die mijn koffer uit de bus sjouwde en vrolijk met me mee liep naar mijn juiste ingang. Net toen ik dacht 'Wat aardig toch' vroeg hij om z'n fooi. Ohjaaaaa.
Uit gebrek aan Rupees, geduld en misschien nog wel eerder lef, heb ik hem met een Euro de laan ingestuurd. Stelletje gladjakkers.
Deze luchthaven was een stuk kleiner en rustiger, maar alsnog geen feestje. Ik was praktisch gezien de enige blanke en als er af en toe een backpacker langs schuivelde, keken we elkaar bemoedigende aan. Zo van 'Ah joh, het wordt echt wel beter!'
Wat ik in al die tijd gedaan heb, weet ik eigenlijk niet meer, maar het duurde in ieder geval langer dan een eeuwigheid. Boek was inmiddels uit, stukjes geschreven, muziek geluisterd, voor me uitgekeken en om me heen, water gedronken, me op Oreo's van een weldoener gestort en dat allemaal meerdere keren in verschillende volgordes.
Om 11.45 mocht ik eindelijk mijn koffer inchekken, waarvan ik dacht dat hij 4kg te zwaar zou zijn omdat ik maar 15kg mocht meenemen van Kingfisher (waar ik mee vloog) en dus moest bijbetalen. Maar de man achter de balie zei er niks van en kon zo, inclusief ticket, weer gaan.
Nog weer 2 uur gewacht en toen eindelijk boarden. In een busje, inclusief Lama en Guru, naar ons vliegtuigje gereden. Toen ik het zag wist ik niet zeker of ik moest lachen of huilen. Type Indiana Jones, plaats voor misschien 20 mensen. Leek me niet erg geschikt om mee over de Hymalays te vliegen, in ieder geval.

Maar het viel erg mee, of nouja, we kwamen er. Naast me zat een man van wie ik binnen no time z'n kaartje had en de valse belofte deed om hem te bellen voor lunch dan wel dinerdate. Maar natuurlijk.
Hij zou me wel even thuis laten brengen en weet ik veel wat nier meer, maar ik bedankte vriendelijk en zei wel voor een taxi te zorgen. De grapjad.
Toen we aankwamen in Dharamsala, na een dik uur, had ik nog niet gedacht 'Wat nu?' of er kwam al een meisje/vrouw op me af, of ik ook naar McLeod ging. Ja zeker, de hypotheker, en dus deelden we een taxi. Uiteindelijke joinde ons ook nog een jongen/man the UK en dat drukte de kosten toch wel weer mooi (betaalde 1.60 voor 45 minuten taxi, de grap).
De trip naar McLeod, wat een paar kilometer boven Dharamsala ligt, was bewonderingswaardig. Alleen al omdat mijn koffer op het dak lag, met alleen een touwtje vastgebonden. De taximan waande zich geloof ik Schumacher, maar later bleek dat iedereen gewoon keihard rijdt. Volgens mij zijn ze gewoon allemaal een beetje suicidaal...
Er zaten apen (APEN) op de weg, koeien waar minder heilig mee om werd gegaan dan ik verwachten, zwaar bepakte ezels, honden, verminkte mensen, afgronden waar langs werd gescheurd, haardspeld bochten waar de honden geen brood van lusten (om die er ook maar eens in te gooien) en nog veel meer geks.
Mijn gezelschap, beide journalisten, waren gelukkig bekend in India en vertelde mij het een en ander. Zij kwamen trouwens voor een vergadering van alle Lama's en andere Tibetanen, die van maandag tot vrijdag zal duren en zal gaan over de toestand in Tibet. De Dalai Lama himself heeft als zijn volgelingen opgeroepen om in overleg te gaan, en dat trekt dus de aandacht van in ieder geval een Duitse en Engelsman.

We werden midden in het centrum van McLeod gedropt en toen ik uitstapte dacht ik "WTF doe ik hier?!"
Er kwam een arm en ondervoed jongentje naar me toe, mijn hart brak spontaan, en vroeg natuurlijk om geld. De Engelsman sprak Hindi en zei hem geloof ik weg te gaan, wat hij overigens niet deed. Ik heb hem uit pure wanhoop 5 Rupees gegevens (wat echt helemaal niks is) waarna hij vertrok. Allemachtig, mooie kennismaking met de wereld.
Het meisje vertelde me hoe ik bij mijn hotel moest komen en we namen afscheid. Ik hoefde gelukkig maar een minuut of 2 te lopen, maar ik voelde me hoogst ongemakkelijk. Ik ben me nog nooit zo bewust geweest van mijn rijkdom en blanke huid, als gedurende die 2 minuten.
Toen ik het hotel binnenstapte, kwam er gelijk een vrouw op me afgelopen die "Hi Annie!" zei (voelde me meteen weer iets beter) en een jongen mijn koffer pakte en me naar mijn kamer bracht.

En daar zit je dan, op je hotelkamer in fucking McLeod Ganj, India. Waarom wilde je ook alweer zo nodig? Weet je zeker dat je niet liever lekker thuis aan een senseo had gezeten? Ja, toch weet ik het zeker.
Alleen reizen is nou eenmaal eng, voor iedereen. Alleen reizen naar India is nog enger, maar dat hoort er bij. Angst, afschuw, verbazing, medelij, verdriet, wanhoop, ik ga het allemaal meemaken, dat weet ik zeker. Maar ook daar leer je van, en dat is toch waarom ik hier ben. Want wie de wereld kent, kent zichzelf en wie alleen is, houdt nog meer van zijn of haar geliefden dan voor die wegging.
Maria, de vrouw die ik uit Frankrijk ken die hier woont, had een kaart op mijn kamer neergelegd, erg lief. We zouden elkaarom 5 uur (het was half 5) ontmoeten.
Mijn kamer is groot inclusief groot balkon met uitzicht op de Hymalaya, vallei en lower Dharamsala. Betoverend. Klein minpuntje, of eigenlijk meer onhandigheidje is de douche die zich ongeveer 80cm boven de grond begint. Gelukkig is er een emmer bijgeleverd, primitief douchen heeft toch ook wel weer wat.

Om 5 uur stond Maria voor mijn deur, erg leuk om haar te zien. We hebben bij de lokale Tibetaan take away gehaald en zijn naar haar huisje gegaan. Ik was helemaal kapot en ben dus vroeg weer terug gegaan en viel praktisch meteen in slaap. Om 5 uur wakker geworden, boekje gelezen en toen weer in slaap gevallen tot mijn wekker om half 7 ging.
Ik ging met Maria mee naar de tempel van de Dalai Lama, voor de 'Kora'. De Kora houdt de wandeling om de tempel heen naar boven in. Je begint helemaal onderaan en loopt via een omhoogcirkelende weg omhoog, tot je de tempel betreedt. Daar ga je eerst door een security poortje en loop je vervolgens nog 3 rondjes. Onderweg lijkt alles een sprookje. Overal gebedsvlaggen, rollen die je draait voor world peace, beschilderde stenen, monniken (die hier overigens overal los lopen) en hier en daar een Boeddha. Een bijzondere ervaring.
Vervolgens hebben we bij het cafe van Maria's Tibetaanse vriendinnetje gegeten. Het beste (en goedkoopste) ontbijt ooit: ze hebben hier ook yoghurt! Drie hoeraatjes voor Lhamo's cafe!
Verse yoghurt, banaan, papaya, mandarijn, amandelen, cashenoten, muesli en wat honing + een overheerlijke cafe latte, voor de spotprijs van ongeveer 1.70. 's Middags hebben we er weer gegeten, een heerlijke en gezonde salade voor 90 cent ofzo.

Het vervolg van mijn dag en alle indrukken hier, schrijf ik een volgende keer want dit houdt iedereen wel weer even bezig!

Liefs en een warme groet vanuit heel ver weg,

Anne :)

  • 13 November 2008 - 14:55

    Myrt:

    Oh Anne wat jij wel niet allemaal meemaakt. Ik wordt er helemaal bezorgd van. Kan me een soort van beeld vormen waar jij je bent bevindt, aangezien het er aan de andere kan van de himlaya ook ongeveer zo uitziet. Gelukkig dat mijn oreo's nog zo van pas zijn gekomen :p
    Laat je niet gek maken daar in dat 'wonderschone' india. Geniet van de mooie en leuke dingen/mensen/belevenissen om je heen. Pas aub heel goed op jezelf en je spullen! Ik blijf je volgen en vind het meer dan zeer leuk (om maar eens met IM haar woorden te spreken) om een verslagje van je reis te lezen. Kijk uit naar de volgende! Heel veel plezier (/sterkte) daar!!
    Dikke ribkrakende knuffel en een mega zoen
    x Myrt

  • 13 November 2008 - 14:56

    I.M.:

    het leeft!:D
    goden...hou je haaks, hou je haaks, hou haaks!
    en wat een talent! want je schrijft het gewoon echt heel mooi en ook nog eens heel erg grappig enzo...en dan weten we dat het goed gaat. en dat je je tot nog toe haaks gehouden hebt. heel goed. niet mee stoppen:P...bah enge mannen...kijk goed uit!
    alle liefs van 3954 zeemijl van je vandaan.

    p.s. ik probeer al minder paniekerige onrust berichtjes te sturen...maar... hou je verdomme haaks!

  • 13 November 2008 - 15:10

    I.M. Wederom:

    ik was nog even vergeten te zeggen dat ik je meer dan zeer dapper vind! en dat ik trots op je ben. altijd. maar ik geloof dat dit al weer te veel vereringen zijn. en eerlijk gezegd keek ik vanaf het moment dat je wegging al uit naar het moment dat je terugkomt;) maar heel veel plezier en geluk en sterkte en succes. en nooit niets alleen!

  • 13 November 2008 - 16:48

    Roosje:

    heej,

    mozes, khoud mn hart vast als ik die verhalen van je lees..wel lekker spannend hoor, ik zou t niet durven;p! wel cool dat je apen heb gezien:D en al die andere dingen natuurlijk..maar apen zijn gewoon hip;p

    kweet eigenlijk niet echt wat ik over dat hele verhaal moet zeggen verder, klinkt in ieder geval heel spannend..

    dikke kus en nog veel plezier in ieder geval!

    xx roos

  • 13 November 2008 - 16:49

    Yommie:

    oh oh die mannen toch, tante wist het ook al en nu weet jij het ook, wat een perferts. Dat die nou hindi's wesen zeg brrrr. En dat van die douche van 80 cm brr, vast niet om je haar te wassen, vies he?
    Je maakt zo nog wel eens wat mee, niet dan, kamikaze ritjes en vluchten, ach je zegt het zelf avontuurlijkheid?????
    Maar zoals je zelf al dacht, if you can make it in New York, you can make it everywhere.
    Ik geniet van al je beschreven bewegingen, en volg je via je verhalen, Doe geen dingen die ik ook niet zou doen, en als dan toch dan denk eraan veilig!!!!! Dikke kus en knuf Je yommie

  • 13 November 2008 - 16:56

    Nelma:

    Oh Anne, doe alsjeblieft voorzichtig daar!!!!
    Je verhalen zijn echt heel leuk, mooi enz.
    Blijf ze volgen hoor!!
    Ik wens je heel veel goeds en nogmaals doe voorzichtig!
    Veel liefs Nelma.

  • 13 November 2008 - 18:08

    Maria:

    Hey Anne, jeetje meid wat heb je nu al veel mee gemaakt!!! En je bent er net!!!! Je schrijft idd erg grappig.
    Geniet van je tijd daar en blijf je ook volgen hoor via de mail.

    Liefs, Maria

  • 13 November 2008 - 21:41

    Joyce Marsman:

    Hoi Anne,
    Gelukkig ben je veilig aangekomen (na heel wat "gedoe""). Ik ga je reisverslagen bijhouden hoor, heel veel sterkte met alles en veel geluk daar!!!! Dikke kus, Joyce

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Dharamsala deel I

Recente Reisverslagen:

14 December 2008

Is ze weer

11 December 2008

We zijn er bijna, we zijn er bijna!

09 December 2008

In het hol van de leeuw

08 December 2008

So long, vaarwel

07 December 2008

Tashi Delek!
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 163
Totaal aantal bezoekers 53725

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: