Touch and let go - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Touch and let go - Reisverslag uit New Delhi, India van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Touch and let go

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

06 April 2009 | India, New Delhi

Ik heb gister zowaar het allerslechtste weer ooit in mijn 19jarig bestaan, doorstaan. Mijn allerbeste en liefste meditatievriendinnetje vertrok gisteravond en het regende eigenlijk die hele dag al non stop. Om vier uur daalden we met tuktuk onze berg af (suicidaal), om bij Lhamo's nog even in stijl af te sluiten.
Toen naar haar bus gelopen en afscheid genomen. Dat blijft toch een moeilijk en vooral pijnlijk punt. Maar touch and let go, zoals ze me dat proberen te leren.
En toen was daar opeens die wolk. Vanuit de verte zag ik een reusachtige massa regen en onweer aankomen en vluchten kon zeg maar niet meer. Binnen een halfminuut was mijn zicht tot enkele meters teruggedrongen, alles was in mist gehuld, en er brak een bui los die vervolgens uren door bleef gaan. En ik stond dus vrolijk onder een boom, tot het keihard begon te onweren. En ook de monnik naast me (die weleens in Abcoude is geweest) wist dat onder een boom staan niet het allerbeste idee is wanneer het onweert. Overal ontstonden modderstromen en kuilen in de weg en ondertussen zat mijn vriendinnetje vrolijk in haar bus te wachten, tot ze naar Delhi zou vertrekken. Ik zag dat persoonlijk al helemaal de mist in gaan (woordgrapje), want de weg leek zeg maar op te lossen. Bijna een uur later vertrok ze dan eindelijk toch en inmiddels weet ik dat ze (een aantal uren later dan gepland) ook daadwerkelijk in Delhi is aangekomen. Wat mij betreft altijd een wonder, als je die bussen ziet.

Ik was inmiddels helemaal doorweekt en had nog een stevige wandeling omhoog te gaan. Eenmaal op mijn berg aangekomen was de elektriciteit uitgevallen en die kwam voorlopig ook niet meer terug. Ik zat met kaarsjes op mijn bed haar en iedereen te missen, met op de achtergrond nog steeds die regen en af en toe de rinkelende ruiten, toen Pema zowaar de kamer in schoot. En Pema, lieve mensen, is de allermooiste kat die ik ooit gezien heb. Een soort miniversie van een luipaard, serieus. Nat, koud en alleen, net als ik. Vanochtend werd ik wakker met een kat op mijn borst en brandende lichten. Het had wel wat.

Vanochtend heb ik zeker 1,5 uur aan een Indier op leeftijd geprobeerd uit te leggen hoe een voice recorder werkt (not quite yet) en met mijn Canadeze vriendinnetje in gedachten (wellicht moet ik daar ook eens heen?) in en uit zitten ademen voor een levensgrote Lama. Moet ook gebeuren.
Na de lunch (nog steeds rijst en dahl en nog steeds lekker) afgedaald om even wat dingen te regelen en vriendjes te bezoeken. Morgenmiddag begint mijn tweede programma en dus weer 9 dagen communicatieloosheid, op wat uitzonderingen na. Ik moet zeggen dat dat idee me heel erg aanspreekt.

Na deze 9 dagen zijn er nog 2 dagen teachings van Thubten Chodron, wat jullie waarschijnllijk weinig zegt, maar dat is een boeddhistische non die hele goede boeken heeft geschreven. Ik hoop dan ook ernstig dat ik nog 2 dagen extra in Tushita mag blijven hangen. En daarna, ben ik alweer bijna terug!
Ohja, ik heb eergister de eerste schorpioen gespot.

Gegroet!

  • 07 April 2009 - 09:17

    Myrt:

    Lieve Anne
    Ik word helemaal vrolijk van het lezen van je verhaal! Ik ben intussen een microscopie practicum over bloedvaten aan het doen op de computer en dan is elke afleiding welkom en zeker een verhaal van mijn lieve vriendinnetje.

    Goed zaak dat jij ook eens slecht weer hebt daar :p Anders kom je helemaal zo bruin terug en word ik alleen maar jaloerser ;) Maar onweer vind ik weer niet zo'n goede zaak. Je hoeft van mij niet geflitst te worden. Daar hebben wij andere mensen voor.. ok flauw flauw flauw. Sorry Roon...
    Nog 16 dagen dan kunnen wij de plek van die kat innemen! :p Lijkt me een heel strak plan. Beter 2 gekken in je slaapkamer dan een mini luipaard...

    Sterkte met het zwijgen de komende dagen! Ik weet niet zeker of je mijn reactie nog voor die tijd leest, in ieder geval stuur ik je ook nog wel even een smsje. Ik hoop dat je na al dat gezwijg ook nog 2 dagen naar die goede non mag luisteren en daarna vooral weer snel naar hier komt!
    De martini wordt warm...
    ;-)

    Alle liefs en meer van dat alles. Met jou in gedachten ga ik dan maar weer verder met mijn bloedvaten!
    Ciao :-)

  • 07 April 2009 - 10:16

    Fredy:

    Mijn instinct zegt ik moet je beschermen mijn hoofd zegt ik moet je de vrijheid geven om ervaring op te doen mijn hart zegt ik wou dat ik bij je was
    Heel veel liefs Frexxxx

  • 07 April 2009 - 13:57

    I.M. (de Echte):

    ik weet niet waarom er 'I.M. (de echte)' staat, maar het schijnt/blijkt dat ik dat eens eerder gebruikt heb. en ik bedoel, je hebt hier niet zomaar met iemand te maken:P dat was een grap. goed, eens even denken. ik moet best wel heel erg lachen om de warme martini:D beter nat door de regen dan door zweetkringen in je bedrijfskleding die gestoomd moet worden. ojee ojee. juist. opnieuw.

    allerliefste en -leukste, wat een ervaring moet dat zijn, met een kat slapen! dat is best wel heel erg lief eigenlijk. wist je dat katten het merken als er iets met je is? het zijn goede vrienden. houden die beesten. ik denk dat Myr T wel een goede vergelijking maakt met die kat. want al hou je ons niet, wij houden jou wel. en van jou. vanzelfsprekend. jeeminee, hoow. lekker fijn zo onder een boom, maar wel weer iets om van te zeggen 'zooo, dat heb ik ook eens meegemaakt' en tenslotte leef je nog. dus niets aan het handje.
    als het zou kunnen zou ik nu eigenlijk ook heel graag stil willen zijn. misschien wel 100 dagen. Duits doet pijn aan je oren. Fransen zijn trouwens wel heeel aardig! vooral als je 3 woorden Frans zegt en dan op het einde 'bon sjoergnee' op z'n allerfranst is dat.

    fijn, fijn.

    in regen maar ook
    in keiharde zonnestralen
    als je luistert naar de
    wind
    als alleen het licht de weg
    nog wijzen kan
    wanneer de nacht sneller
    komt dan de dag geweest is
    vandaag en morgen
    en alleen echt niet alleen is
    want katten krabbend aan
    de deur
    deuren die er zijn om geopend
    te worden
    net als harten op kieren
    met gesmeerde kleppen
    en kamers vol geheimen
    kamers zonder gordijnen
    waar bloed als liefde stroomt
    kransslagaderen slingers
    vormen
    hoera, hoera, hoera

    aaah, goden. I.M.'s block...

    je begrijpt. of je begrijpt niet.
    alles is okee.

    alle liefs en TA:)
    en dat je maar weet dat mijn
    kransslagaders slingeren alsof
    het iedere dag een feesje is.

  • 07 April 2009 - 17:16

    Roon:

    heej anne,

    wat een verhaal zeg! lijkt me eng joh daar zoo in een tropische-moesson zitten :O

    gelukkig spreekt jou het idee 9 dagen zonder comm wel aan, ik zou het denk ik betrekkelijk moeilijk vinden! maarja, jij bent er inmiddels vast wel aardig in getraind, succes! ;)

    XX


  • 08 April 2009 - 04:29

    Yommie:

    het is nu bijna half 7 ga zo lopen met Sam om daarna je mams te halen voor een rondje Mool, de stilte spreekt me aan, de regen eigenlijk ook wel, alleen bij regen wil ik niet onder een boom staan maar veilig in een warm kamertje zijn. Eigenlijk zou ik wel daar willen zijn, ik geniet van je belevenissen en je verhalen. zal straks met mams nog even hebben over die verhalen van je. doe voorzichtig en ondanks dat karma care takes kijk zelluf ook maar ff lekker uit. dikke kus Yom.

  • 12 April 2009 - 09:02

    Nelleke:

    Lieve Anne,
    Wat een mooie, maar ook spannende belevenissen meis.
    Ben erg blij dat je daar in "het verre" zoveel meekrijgt en meemaakt wat je in jouw verdere leven zal helpen die mooie, lieve persoon te blijven die je nu al bent.
    Hou toch af en toe m'n hart vast bij sommige gebeurtenissen, zal daarom extra lief zijn voor je mamsje, want ik denk dat ze heel stiekem die Pema had willen zijn.
    Meis, ik gun je nog vele bijzondere en mooie momenten toe en geniet alweer bij voorbaat van jouw mooie verhalen.
    Voor nu een dikke knuffel en warme groetjes van Nelleke xxx

  • 13 April 2009 - 20:26

    Tess Stammis :

    Ach, ik kon niet stoppen met....ga alsjeblieft een boek schrijven, lieve Anne.
    Touch and let go, mooi hoor. De Molenburg achter de rug en nu morgen terug naar Overspaarne, sprak me wel aan. Het is wel heel bijzonder om daar te zijn lijk mij, niet voor te stellen hoor.
    Vriendin van een neef zit nu in Afrika als vrijwilligster en doet goed werk met kinderen. Ook zo’n sterke meid net als jij! Lieve groet Tess

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: India, New Delhi

Dharamsala deel II

Recente Reisverslagen:

01 Mei 2009

Na vliegen komt lopen

24 April 2009

Home sweet home

22 April 2009

Met je leven

21 April 2009

Ode aan

20 April 2009

Warm hart
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 134
Totaal aantal bezoekers 53722

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: