Toets op komst - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anne Marsman - WaarBenJij.nu Toets op komst - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Anne Marsman - WaarBenJij.nu

Toets op komst

Door: Anne

Blijf op de hoogte en volg Anne

27 Oktober 2010 | Nederland, Amsterdam

In sommige situaties zijn kleine stapjes vooruit een hele overwinning en daarbij meer dan genoeg, in andere kun je maar beter zorgen dat je van begin af aan grote sprongen maakt. Zo van, der op of der onder, der in of der uit.

Wat mij betreft valt mijn studentenleven prima onder de laatste categorie. In de afgelopen zeven weken heeft mijn vocabulaire zich op razend tempo uitgebreid, heb ik meer tekst gelezen dan ik sinds het behalen van AVI 9 heb gedaan, bezit ik een eigen krant, doe ik mijn eigen was, ben ik lid van de studenten atletiekvereniging en ga ik elke woensdag naar de markt. Het enige wat eigenlijk nog mist is heftige feestjes en de gigantische kater, maar die komt waarschijnlijk later (of gewoon nooit).
Hoewel ik het niet zo heel erg voor mogelijk had gehouden, voel en ben ik toch behoorlijk student en heel eerlijk moet ik zeggen dat het best een soort van bevalt.

Waar, de eerste twee weken waren geen feestje. Meer een soort constante staat van verbazing, in de trant van "waar ben ik nu toch weer beland?" Na twee jaar vrijheid blijheid is keihard studeren toch wel een vreemde gewaarwording. En zeker als er van je verwacht wordt dat je het overgrote deel zelf doet, zelf uit zoekt en zelf maar lekker plant. In de bibliotheek het juiste boek vinden was eigenlijk al een hele opgave, laat staan het bestuderen van de inhoud ervan.
Maar goed, gelukkig is de wet van 'Alles went' nog steeds van toepassing en leer je daar ook gewoon mee om gaan.
Inmiddels zijn we bijna 8 weken verder en een berg aan kennis rijker. Om je een beeld te vormen van wat ik de afgelopen weken zoal heb bestudeerd, de volgende topics:
- perinatale sterfte (babysterfte)
- het geheugen en de hersenen
- het immuunsysteem
- het cardiovasculaire systeem
- hart-en vaatziekten
- diabetes
- astma en andere longaandoeningen
- kanker
- dementie
- depressie
- trauma (verwondingen) en behandeling
- levensbeeindiging (wel of geen pil van Drion?)
- volksgezondheid
- gezondheid, in de breedste zin van het woord

Dan zal ik jullie ook meteen verklappen dat roken, overgewicht, te weinig beweging, te veel alcohol, te weinig groente en fruit, een verhoogd cholesterol en een verhoogde bloeddruk de kans op zeker 10 van de bovenstaande topics verhoogd. En soms heel behoorlijk.
Voor een ieder die het lot dus niet extra wil tarten is een extra appel en blokje om per dag (en een biertje minder) dus best een goed idee.
Daarbij is trouwens een mooie set genen vooral ook heel fijn (waar de Marsmannen onder ons naar mijn idee wel mee gezegend zijn!).

Waar ik in de laatste twee jaar van het middelbare schoolleven nog wel eens (heel veel) moeite had met een stevig potje studeren en de daarbij benodigde motivatie, ben ik nu eerder te enthousiast bezig dan veel te relaxed. We werken hier met werkgroepen, bestaande uit een man of 8-10, waarmee we 2x per week een zogenaamd probleem bespreken. Dat kan dus bijvoorbeeld depressie of dementie zijn. Op dinsdag de voorbespreking, op vrijdag de nabespreking en daartussenin ga jij dus thuis fijn uitzoeken hoe het nou precies allemaal wel en niet zit. Daarbij heb je een soort van leidraad wat je nou precies moet bestuderen (een pagina of 100, 150 per keer).
Binnen no time had ik het imago van criticus dan wel zeikerd ontwikkeld, want ik bleek vaak iets dieper op stof in te zijn gegaan dan mijn groepsgenoten en het dan ook betrekkelijk vaak niet helemaal eens te zijn met iemands uitleg, of men te shockeren met termen die ze niet langs hadden zien komen. Wat zal ik daar nou eens van zeggen?
Wellicht dat mijn twee jaar het leven ontdekken en de nodige ervaring met de zieke, zwakke, misselijke, demente en stervende medemens voor een lichte generatiekloof zorgt tussen mij en een doorsnee middelbareschoolverlater. Wellicht. Daarbij ben ik ook gewoon kritisch en soms heel vervelend en wil ik graag dat dingen kloppen. Plaatjes compleet, dat idee. Maar leuk is dat natuurlijk niet voor iedereen, dat begrijp ik allemaal best.

Anyway, het wordt tijd voor de afronding want ik moet weer aan de slag. Vrijdag is mijn eerste toets (90 multiplechocie in 2 uur, wat een idee) en gezien de behandelde topics een berg werk. Voor diegene die nog niet op de hoogte waren van mijn voorliefde voor lijstjes, rijtjes en controle hierbij ook een foto van mijn muur met lijstjes, rijtjes en de daarbij behorende illusionaire controle.
Ik persoonlijk word er blij van.

Met de groeten uit Maastrich (dat taaltje, ik kan er nog steeds niet over uit!),

Anne :)











  • 27 Oktober 2010 - 13:00

    I.M.:

    dat is leuk. ik heb nu ook heel veel van die onderwerpen zoals immuunsysteem. maar dan allemaal stress-gerelateerd. de 5 theorieën over het ontstaan van een maagzweer. diabetische toestand. de ovarium-drukriem. shell shock (excuus dat ik deze ruimte gebruik om mijn kennis te toetsen). trauma's, die maken we zelf wel mee. en ik denk dat die onnozele scholiertjes zichzelf nog wel tegenkomen. want de wereld wacht op kritische mensen. alhoewel, de wereld wacht helemaal niet. de wereld gaat als een razende, maar dan is het fijn om kritisch te zijn. ik vind dat wel leuk in ieder geval, kritische mensen. wijsneuzen. slimmeriken. geen beterrrweterrrs. en godschristus, die lijsten! laat ik maar zeggen dat ik graag ietsje minder chaotisch was en ietsje meer lijstjes. al mag dat niet. want zoals een wijze vrouw eens zei: 'als je iets niet leuk vind aan jezelf dan is dat niet jij/jou/jouw.' dat vind ik best een fijne gedachte of het nu waar is of niet. niets is wat het lijkt. amen. en succes gegarandeerd op het tentamen!

  • 27 Oktober 2010 - 13:29

    Joyce:

    Anne, heel veel succes met je toets vrijdag!!!!!!!!!!

  • 27 Oktober 2010 - 15:33

    Die Mama:

    beetje moeder wordt hier natuurlijk blij van hé!!
    ennuh..... ja die appel en die wandeling en nee die..... lieffie ik ga doen allemaal!
    en dan heb ik nu graag dat je weer aan het werk gaat!
    xxxxxxxxxxxxxx

  • 29 Oktober 2010 - 19:21

    Yod:

    tja net als die mama blij niet blij. hoezo overgewicht????
    lijstjes ehm wel handig al was het maar om mijn ahl alzheimer light mee te maskeren.
    kortom ik ga snap al dat gedoe en ben dus blij want jij snap ook. dan maar wijsneus maar wel serieuze wijsneus dus blij. die wandeling en die appel volgt vol goede voornemens ga ik aan de slag. dikke kus en vandaag was die toets en die ging gewoon goed toch? jij ijverig stuudje dikke kus en tot bij u thuis in maestregch
    je yoddie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Maastricht

Studentenleven, enzo.

Recente Reisverslagen:

06 Oktober 2014

Wie schrijft die blijft

10 November 2010

Het leed dat Alzheimer heet

27 Oktober 2010

Toets op komst

25 September 2010

Eerste weken

09 September 2010

Maastricht? Maastricht!
Anne

Actief sinds 10 Nov. 2008
Verslag gelezen: 332
Totaal aantal bezoekers 53681

Voorgaande reizen:

01 September 2010 - 01 September 2015

Maastricht

07 Juli 2012 - 07 Augustus 2012

Orientation to the Indian health system

08 Juni 2009 - 19 Oktober 2009

Dechen Chöling

23 Maart 2009 - 23 April 2009

Dharamsala deel II

11 November 2008 - 11 December 2008

Dharamsala deel I

Landen bezocht: